Update over de problemen met de Truck

*UPDATE*

15940994_1741722749377738_5846965593202985257_n

Een rustdag hebben de monteurs van Team TopTrucks Dakar zeker niet. Laat in de avond kwam Vick Versteijnen aan in het bivak van de rustdag in La Paz. Op sleeptouw. Onderweg naar de hoofdstad van Bolivia ging de versnellingsbak van de Scania volledig aan gort. Een los getrild boutje lijkt de oorzaak van de ellende. “Was het in de wedstrijd gebeurd, dan was het over en uit geweest”, zegt Versteijnen. “Het is een geluk bij een ongeluk dat het op de weg gebeurde en dat we nu de rustdag hebben.”

Pas om 15.00 uur lokale tijd (20.00 uur in Nederland) had Versteijnen zaterdag mogen vertrekken uit Oruro. De zesde etappe van de Dakar was afgelast en de trucks moesten over de weg naar La Paz, waar naar schatting een miljoen mensen klaar stonden om hen feestelijk te verwelkomen. De Scania was een uurtje onderweg, met Aart Schoones aan het stuur, toen er van alles begon te klapperen en te bonken. “We hebben de auto meteen aan de kant gezet en zagen de olie er onderuit regenen”, vertelt Versteijnen in La Paz. “Toen we verder gingen kijken, bleek het nog erger dan we dachten. Binnenin was er van alles kapot geslagen: de tussenbak, het huis van de versnellingsbak.”
Op ieder ander moment zou de moed Versteijnen in de schoenen zijn gezonken, maar hij wist dat er tijd was en dat het team de benodigde onderdelen bij zich had. De eerste prioriteit was om de truck weer rijdend te krijgen, want dat ging niet. “Zonder lucht kan er niks, dus we hebben het luchtfilter gerepareerd en hebben vervolgens de sleepkabel eraan gehangen. Het was best druk op de weg, maar niemand stopte. Uiteindelijk was het een lokale tankwagen met chemicaliën nota bene die stopte.”

Op tien meter achter de tankwagen was het een spannende rit. “Je wilt niet in een moment van onachtzaamheid achterop zo’n wagen met chemicaliën knallen”, besefte Versteijnen. De truck mocht niet verder dan de rand van La Paz, maar daar werd de Scania opgepikt door de eigen assistentie om naar het bivak gesleept te worden, waar de monteurs meteen aan de slag gingen.
“Het is een hele klus om alles te vervangen en te repareren”, zegt Versteijnen. “In de Torpedo kun je er moeilijk bij en er moet veel gebeuren. Niet alleen de versnellingsbak, ook de koppeling moet vervangen worden en nog een heleboel onderdelen die kapot zijn geslagen. Hopelijk is het voor de avond klaar, zodat we nog even kunnen proefrijden.”
Het was een bijna-dramatisch einde van een toch al moeizame eerste week voor Versteijnen. De Scania vertoonde een boel kleine pijntjes en mankementjes, die gelukkig wel allemaal opgelost konden worden zodat Versteijnen in het klassement nog op een alleszins redelijke 22ste plaats staat. “We hebben veel te veel meegemaakt al, maar het is heel fijn dat we met een leuke club mensen op pad zijn, die allemaal positief blijven. Dat geeft mij ook moed. Tegen de tweede week van de Dakar zie ik niet op. Als het materiaal maar heel blijft.”

Verhaal door Rallymaniacs, bedankt Marcel Vermeij !